Zajęcia gordonowskie oparte są o Teorię Uczenia się Muzyki E.E. Gordona (MLT Music Learning Theory) jako efekt jego 40- letnich badań naukowych, które dowiodły, że dzieci, uczą się muzyki w ten sam sposób, w jaki nabywają zdolność mówienia w języku ojczystym.
Niemowlęta zaczynają używać swojego głosu mowy i śpiewu dopiero wtedy, kiedy opada kratń. Ma to miejsce ok. 1 roku życia, i w tym właśnie czasie kompensują swoją zdolność do śpiewania i mówienia poprzez intensywne i intencjonalne słuchanie muzyki, rozmów z otoczenia. Słuchanie jest przygotowaniem do późniejszego uczenia się śpiewania. Im więcej muzyki słyszy dziecko przed ukończeniem 18 miesiąca życia, tym lepiej będzie później słyszeć, śpiewać i grać.
Potencjał uczenia się dziecka nigdy nie jest większy niż w chwili jego narodzin. Wczesne lata życia (0-9)są kluczowe dla stworzenia podstaw rozwoju muzyki już na całe życie. Doświadczenia muzyczne dziecka od urodzenia do piątego roku życia mają szczególnie głęboki wpływ na to, w jakim stopniu będzie ono w stanie zrozumieć, docenić i osiągnąć w muzyce jako osoba dorosła. W tym okresie dzieci muszą mieć kontakt z bogatą różnorodną muzyką, aby w starszym wieku rozwinąć niezbędną gotowość do formalnej nauki muzyki.To, czego nie rozwinie dziecko we wczesnym okresie życia, nie będzie mogło być rozwijane pózniej do takiego poziomu, jaki mógłby być osiągnięty wcześniej.
Na zajęciach gordonowskich najmłodsze dzieci najpierw osłuchują się z dźwiękami śpiewanym ludzkim głosem (to jedyny instrument podczas zajęć). W towarzystwie ruchu płynnego i ciągłego prezentowane są piosenki w wielu skalach muzycznych i bogatym metrum. Do podkreślenia rytmiki i różnorodności muzycznej wykorzystywane są różnorodne pomoce jak np. chusta i guma animacyjna, woreczki sensoryczne, kolorowe piłki i chustki. Gdy dzieci są już gotowe do muzycznego dialogu, zaczynają tworzyć muzykę własnym głosem i ją rozumieć.
Przydatne informacje: w zajęciach biorą udział dzieci wraz z opiekunami.